Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

Sprø og god nøtteblanding

Det viser seg at nøtter er noe mange av oss spiser for lite av. Det at nøtter inneholder en del fett og kalorier gjør kanskje noen litt skeptiske, eller så har det bare blitt en matvaregruppe vi glemmer litt oppi alt det andre vi spiser. 

Nøtter er faktisk veldig sunt og ikke minst er de sykdomsforebyggende og bra for hjertet, så det er ikke uten grunn at det anbefales å spise mer av dem.

Nøttebl2blå_forweb.jpg

Fettet i nøtter er sunt en- og flerumettet fett, og i tillegg inneholder nøtter en god del proteiner og mange andre viktige næringsstoffer. En liten neve er en passelig dagsporsjon, og fint som snacks når det er litt for lenge til neste måltid. Har du heller nøttene i yoghurten til frokost eller ved siden av nista til lunsj, så får du et mer næringsrikt måltid som gir deg et jevnere blodsukker og holder deg mett lenger.

Nøttebl3blå_forweb.jpg

Etter anbefalingen om å spise nok nøtter følger det nøtteoppskrift. Kall det en variant av brente mandler og nøtter, eller bare nøtteblanding. Inspirasjonen er hentet herfra.

Nøtteblanding

150 gram nøtter etter eget ønske - jeg bruker gjerne valnøtter, mandler og cashewnøtter
2 ss sukrin gold eller sukker
1 ss smør eller margarin
Litt salt

Hakk nøttene grovt og ha dem sammen med de andre ingrediensene i ei varm stekepanne. Når smøret smelter rører du nøttene rundt i blandingen så alt blir godt fordelt. La det stå noen få minutter og pass på så ikke varmen blir så sterk at nøttene brenner seg. Ha nøtteblandingen over på et bakepapir til alt er avkjølt. Oppbevar i en tett beholder.

Nøttebl1blå_forweb.jpg

Spis gjerne blandingen som et lite mellommåltid i seg selv, eller sammen med yoghurt, kesam eller cottage cheese og frukt som et mer komplett måltid.