Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

10 tips til hvordan du kan spise kolesterolet ditt nedover

Høyt kolesterol er en risikofaktor for hjertesykdom der kostholdet har mye å si.

Ved å gjøre noen enkle endringer i kostholdet ditt kan du unngå eller redusere det høye kolesterolet.

For å få dette til, må du bli klar over hva som bidrar til høyt kolesterol i det du spiser. Vet du det, så kan du begrense de matvarene som er problematiske for deg. 

I tillegg finnes det også matvarer du med fordel kan spise mer av, og som kan bidra til lavere kolesterol.

Nederst i artikkelen finner du 10 konkrete tips til hvordan du kan spise for å redusere kolesterolet.

Jeg har tidligere skrevet om risikofaktorene for hjerte- og karsykdom, og hvordan man kan spise for å unngå eller redusere høyt blodtrykk. Det innlegget finner du her.

Ugunstige fettstoffer i blodet

Når kolesterolet måles hos legen, forteller resultatet noe om mengden og sammensetningen av fettstoffer i blodet. Hvis du får målt et høyt kolesterol har du, enkelt fortalt, for mye ugunstig fett i blodet.

Dette vil over tid gi opphopning og fortykkede vegger i blodårene dine, som igjen vil kunne utløse hjertesykdom.

Det er ikke et fett

I det du spiser er det først og fremst mettet fett som bidrar til høyt kolesterol.

Dette får du gjennom fete kjøtt- og meieriprodukter, smør, kokos- og palmeolje. Typiske matvarer er kaker, kjeks og snacks, eller ferdigmat og halvfabrikata som pizza, kebab, burger og pølser.

Vi har også andre typer fett som er sunnere og om vi trenger.

Dette fettet får du gjennom nøtter, noen planteoljer, avokado og fet fisk som laks, ørret, sild og makrell. Spesielt den fete fisken er viktig, siden den gir omega 3.

 Credit: Pauline Mak

Credit: Pauline Mak

Fett er likevel ikke alt, og et generelt sunt kosthold er anbefalt for å redusere eller forebygge høyt kolesterol.

Spesielt viktig er det å spise nok frukt og grønnsaker, og minst fem om dagen er et godt mål å strekke seg etter. Også fullkorn og grove kornprodukter kan virke forebyggende og redusere høyt kolesterol.

Spis kolesterolet nedover med disse 10 tipsene

Så hvordan gjør du dette i praksis? Forsøk å følge så mange av rådene i denne lista som mulig, men ikke ta deg vann over hodet. Finn de punktene som du selv føler at er dine største problemområder, og forsøk å endre på dem.

  1. Velg rene kjøttstykker og karbonadedeig framfor kjøttdeig, pølser, kjøttkaker, karbonader og andre blandingsprodukter med mye mettet fett
  2. Spis mindre rødt kjøtt og velg heller kjøtt fra fisk eller fjærkre
  3. Velg grove kornprodukter, havregryn og fullkornsprodukter framfor lyst brød, sukrede frokostblandinger og hvit pasta og ris.
  4. Velg magre meieriprodukter framfor fete, både når det gjelder melk, ost, rømme osv.
  5. Velg margarin, olivenolje og rapsolje framfor smør, kokosolje og palmeolje
  6. Begrens inntaket av kaker, kjeks og snacks.
  7. Unngå matvarer med palme- eller kokosolje langt oppe på ingredienslista
  8. Spis mer frukt, bær og grønnsaker
  9. Spis tilstrekkelig med avokado, nøtter, oliven(/-olje) og fet fisk. Husk at fiskepålegg også monner
  10. Ta tilskudd av tran eller annet omega 3-tilskudd hvis det er vanskelig å spise nok fet fisk

Bonustips: Kutt røyken og vær i aktivitet minst en halv time hver dag.

Husk at kolesterolet kan være høyt selv om du ikke merker noe til det. Mange blir først klar over det når de får en hjertesykdom. Sjekk kolesterolet hos legen din regelmessig.


Ønsker hjelp med kostholdet ditt? Ta kontakt med meg på skardalernaering@gmail.com/tlf. 977 848 01 eller se Kostholdsveiledning for mer informasjon.


Kilder:
bramat.no
helsedirektoratet.no
helsenorge.no
lhl.no