Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

Mandel- og havregrøt – en ny vri på frokosten

Havregrøt er min trofaste frokostvenn, med mindre jeg slår til med frokostblanding. Men nå har havregrøten fått en ny vri, og mandel- og havregrøt har blitt den store dilla. Liker du mandelsmak, så tipper jeg du liker denne grøten også :-)

Jeg bruker en liten hakker som fulgte med stavmikseren min til å finmale mandlene rett før jeg koker grøten. Hvis du syns det blir unødvendig mye bråk og styr på morgenen, så kjør mandler i en egna kjøkkenmaskin kvelden før så du har det klart. Du kan også male mandler til flere dager i slengen når du først er i gang.

mandel-og-havregrøt-sterk-web.jpg

Mandel- og havregrøt
1 porsjon

20 gram finmalte mandler (ca.17-18 stk.)
En slump havremel eller lettkokte havregryn, jeg brukte ca. 40 gram
Et lite dryss salt
1,5 dl melk


Topping; Her kan du, som meg, gå for den tradisjonelle kombinasjonen av smør/margarin, sukker og kanel. Eller du kan være litt mer spenstig å bruke bær, honning, sirup, frukt, hakka nøtter, rosiner osv.

  • Ha de finmalte mandlene i ei gryte sammen med havremel (eller gryn) og litt salt.
  • Ha i melk og rør godt med en visp.
  • Bruk middels varme og følg med når grøten begynner å tykne, rør godt underveis.
  • Ta grøten av plata når du syns konsistensen er passe, eller spe med mer melk eller vann hvis den blir for tykk.

Topp grøten med det du har lyst på og kos deg :-)

mandel-og-havragrøt-croppa-for-web.jpg