Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

Derfor skal du ikke slanke deg

Noen bør gå ned i vekt for helsa sin del. Men det gjelder ikke alle med noen kilo for mye.

Det er stor forskjell på litt overvekt og helsefarlig fedme. 

Som litt overvektig, frisk og uten tegn til livsstilssykdom, så har du ikke behov for å slanke deg.

For å være litt teknisk: Overvekt og fedme defineres ved Body Mass Index (BMI). Tallet sier noe om forholdet mellom vekt og høyde. Overvekt ligger mellom 25 og 30, mens BMI over 30 regnes som fedme (sjekk din BMI her). 

Jo høyere BMI over 30, og desto mer av vekten som sitter rundt livet, jo mer alvorlig fedme.

Dette øker sjansene kraftig for diabetes, hjerte- og karsykdom og for tidlig død.

Fedme og risikofaktorer for sykdom ønsker vi å gjøre noe med. Det kommer jeg tilbake til.

Men hva med deg som er overvektig og frisk?

  Ikke fasiten . Det er ikke vekta som bestemmer hvor god helse du har. Foto: Pixabay

Ikke fasiten. Det er ikke vekta som bestemmer hvor god helse du har. Foto: Pixabay

Fire tips til deg som er overvektig

Som overvektig og frisk bør du fokusere på 4 konkrete ting for å behandle kroppen din bra

  1. spis sunt
  2. vær aktiv
  3. få nok søvn
  4. ikke tenk på kilo og slanking

Det kan nemlig være uheldig å slanke seg når man bare er litt overvektig. 

Det kan bli starten på en slitsom "slankekarusell" der vekta svinger mye opp og ned.

Kroppens to måter å sabotere på

Det er ingen hemmelighet at mange som går ned i vekt, legger på seg igjen. Det krever mye å holde den nye vekta.

Og det er ikke nødvendigvis viljestyrken din som er problemet.

Kroppen din er skrudd sammen slik at den lengter tilbake til den gamle vekta. Den forsøker å sabotere dine forsøk på å holde ei lavere vekt.

Det gjør den blant annet ved å gi deg to ting:

  1. mer sult
  2. mindre metthetsfølelse.

Som om ikke det var nok, så blir kroppen flinkere til klare seg på færre kalorier. Spesielt dersom vekta går mye opp og ned. Det betyr at du ender med å måtte spise mindre og mindre mat for ikke å gå opp igjen i vekt.

Denne slankekarusellen ønsker du ikke å bli med på.

  Nøkkelen til suksess.  Velg livsstilsendring foran slankekurer og dietter. Foto: Pixabay

Nøkkelen til suksess. Velg livsstilsendring foran slankekurer og dietter. Foto: Pixabay

Fordelene ved å unngå "slankekarusellen"

Ja, det føles urettferdig når kroppen motarbeider innsatsen du legger i å få bedre helse. Det betyr heldigvis ikke at vektnedgang er et håpløst prosjekt.

Heller at du bør satse på varig livsstilsendring, framfor diett og kurer.

Da unngår du en slankekarusell.

Når bør du gå ned i vekt?

Ved fedme vil vektnedgang være positivt for egen kropp og helse.

Det samme gjelder hvis du er overvektig med:

  • høyt kolesterol
  • høyt blodtrykk
  • pre-diabetes
  • eller får andre signaler fra kroppen din om at livsstilen ikke er som den burde være.

Du må ikke bli normalvektig for å få en betydelig bedre helse. Noen få kilo i minus kan gi stor helsegevinst.

Ha som mål å få et lavere blodtrykk, bedre kolesterol, og få det til ved hjelp av et sunnere kosthold.

Gjør endringene til å leve med

Å gjøre endringer i kosthold og livsstil som er til å leve med i lengden, er nøkkelen til suksess. Ta utgangspunkt i eget kosthold og jobb med dine problemområder. Er det vanskelig på egenhånd, så få hjelp til en sunn og varig vektnedgang, en gang for alle. 


Trenger du hjelp til å gå ned i vekt eller å få et sunnere kosthold? Ta kontakt med meg på skardalernaering@gmail.com/tlf. 977 84 801 eller se Kostholdsveiledning for mer informasjon.