Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

Hva er forskjellen? Grovt og fint brød

Med brødskalaen har det blitt enklere å se forskjell på grovt og fint brød i butikken. De fleste vet at det anbefales å velge grovt brød framfor fint, men hva er egentlig forskjellen?

 Foto: NHO Mat og Drikke

Foto: NHO Mat og Drikke

Grovt og fint brød kan se nokså likt ut i form og farge, men forskjellen er stor til såpass like matvarer å være. Årsaken ligger først og fremst i melet. Der loff og fint brød blir bakt med mye siktet mel, blir grovt brød bakt med sammalt. I siktet mel brukes bare kjernen av kornet, men i sammalt er skallet med.

Som med en del annet i planteverdenen, så sitter det mye næring i skallet. Dette er grunnen til at grovt brød med mye sammalt mel blant annet har mer protein, fiber, jern, magnesium, antioksidanter og B-vitaminer enn fint brød.

 Næringstabell over grovt og fint brød, med utvalgte vitaminer og mineraler.

Næringstabell over grovt og fint brød, med utvalgte vitaminer og mineraler.

Den største forskjellen mellom grovt og fint brød ligger altså i det man får mer av i grovbrød enn i fint brød. I tabellen ser kanskje ikke forskjellene så store ut, og spiser man bare brød en gang iblant har det ikke like mye å si hva man velger. Men mange av oss spiser brød daglig, og da blir forskjellene større, og det samme blir effekten på kropp og helse.

Mengden fiber er kanskje den viktigste helsemessige forskjellen på grovt og fint brød. Grove kornprodukter er en av våre viktigste kilder til fiber, og nok fiber gjør at man føler seg mett lenger. Det gjør det også enklere å holde kroppsvekta stabil. Fiber motvirker i tillegg forstoppelse, samt er med å redusere kolesterolet og holde blodsukkeret jevnt. Sliter du med høyt kolesterol, kan det altså være lurt å velge fullkorn og gjøre noen grep i kostholdet, som jeg har skrevet mer om her. I tillegg virker fiber forebyggende mot kreft i tykk- og endetarm.

Velger du ofte fint brød vil du antagelig trenge mer mat for å bli mett, i tillegg til at du blir raskere sulten igjen. Alt i alt er det fort gjort å spise mer enn man trenger, gå opp i vekt, og samtidig få en litt ugrei fordøyelse – samtidig som man går glipp av de helsefremmende fordelene med grovbrødet. 

 Eltefrie, grove rundstykker finner du oppskrift på  her .

Eltefrie, grove rundstykker finner du oppskrift på her.

Hvis du lurer på om brødet du kjøper er grovt, så se på brødskalaen som mange butikkbrød nå har fått. På brødskala-kalkulatoren kan du også sjekke om brødet du baker er grovt nok.


Kilder:
Bramat.no
Opplysningskontoret for brød og korn, brodogkorn.no