Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

Hverdagsvafler - sunne, grove og gode!

Disse vaflene er supergode - hverdagsmat skal jo være godt det og! 

Vaflene er sunne, grove og kan fint erstatte brødskiver innimellom. Et veldig bra alternativ til barn (og voksne) som kan bli litt kresne og matlei.

hel-vaffel-for-web.jpg

Hverdagsvafler - 2 porsjoner/3-4 plater

INGREDIENSER

2 egg
80 gram sammalt mel - jeg bruker ofte en blanding av havremel og fint, sammalt spelt/hvete
80 gram kesam eller cottage cheese
20 gram sukker/sukrin gold eller tilsvarende (kan fint utelates)
1 ts bakepulver
Litt kardemomme
0,5 dl melk (evt. vann)

FREMGANGSMÅTE

  • Pisk sammen egg og kesam/cottage cheese. Bruker du cottage cheese vil jeg anbefale å bruke en stavmikser så du slipper klumper i røra
  • Bland i melet litt etter litt og deretter resten av de tørre ingrediensene
  • Til slutt har du i melk i røra til den får en passe tykk konsistens
  • La alt svelle i noen minutter før du steiker
  • Server vaflene lunkne og nystekte
vaffel-spist-for-web.jpg

Med vafler er det mange muligheter for variasjon. Søtning er ikke nødvendig, men du kan også variere med most banan eller honning.

Type mel kan varieres etter hva du har i kjøkkenskapet, men bruk gjerne sammalt mel, så er fiber- og næringsinnholdet på topp. Å raspe ei gulrot oppi røra er heller ikke verst!

Jeg hadde litt rømme og syltetøy på vaflene. Du kan fint bruke "vanlig" pålegg også, men da ville jeg kanskje valgt å kutte søtning og kardemomme i røra. Prøv gjerne smøreost med røkelaks og vårløk eller gulost, skinke og paprika :)