Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

Hjemmelaget pesto - et av sommerens gode middagstilbehør

Når det er sol og varmt frister det med lettvint mat - grilling, enkle salater og godt tilbehør. Det er ikke så mye som skal til for å gjøre enkel mat litt mer spennende, og dagens forslag er pesto! Den kan lages ferdig på forhånd og tas fram som tilbehør til massevis av ulike retter.

Jeg ble overrasket over hvor mye bedre denne pestoen smakte enn de jeg av og til kjøper på glass, så hvis du liker pesto bør du gi hjemmelaget en sjanse!

pesto-1-web.jpg

Tradisjonelt sett skal det være pinjekjerner i pesto, men de er ikke å finne i alle butikker og er også relativt dyre. Jeg brukte valnøtter istedenfor pinjekjerner denne gangen, og syns det var mer enn godkjent på smak.

Valnøttpesto

Bladene av ca. en potte basilikum
0,5 dl revet parmesan
1 fedd finhakka hvitløk
Ca. 1 dl valnøttkjerner

0,5 - 1 dl kaldpresset oliven- eller rapsolje
Litt sitronsaft
Salt og pepper

  • Hakk valnøttene og rist dem noen få minutter i ei varm stekepanne
  • Kjør valnøtter, basilikumblader, parmesan og hvitløk i en kjøkkenmaskin eller med en stavmikser til alt er finhakket
  • Tilsett litt salt, pepper, noen dråper sitron og omtrent en halv desiliter olje og bland godt
  • Hvis du syns pestoen er for tørr så har du i mer olje. Smak også til med mer sitron, salt og pepper ved behov. Som du ser på bildet så liker jeg at pestoen er litt tørrere enn den man får kjøpt ferdig, men det er smak og behag.
pesto-2-web.jpg

Oppbevar pestoen i en tett beholder i kjøleskapet - den holder seg ei ukes tid. Bruk pesto til grillmaten, som pizzasaus, i pastaretter, til kylling, hvit fisk eller som pålegg på skiva - kjempegodt!