Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

Noen enkle råd til deg som sliter med revmatisme og betennelsessykdom

For en liten tid tilbake holdt jeg et foredrag for det lokale revmatikerforbundet. Der pratet jeg om hvordan maten kan påvirke symptomene som følger med revmatisk sykdom, og hvilke matvarer man med fordel kan spise mer eller mindre av for å føle seg bedre.

 Foredrag hos Farsund og Lyngdal revmatikerforbund

Foredrag hos Farsund og Lyngdal revmatikerforbund

I korte trekk så handler det om å begrense matvarer som øker betennelsen i kroppen, og heller øke inntaket av matvarer som reduserer betennelse og bidrar med andre viktige næringsstoffer. Sistnevnte vil si å spise nok frukt, grønnsaker og bær, fullkorn, fisk, belgvekster, magre meieriprodukter, nøtter, oliven og frø. Dette er varierte matvarer som er betennelsesdempende, hjertevennlige og styrker tarmen. Typisk nok er det kanskje også de matvarene mange av oss syns det er vanskelig å spise nok av - 5 om dagen av frukt og grønt, fisk til middag 2-3 ganger i uka, bønner, linser, nøtter og frø regelmessig, og å velge fullkorn og grovt framfor fint når det kommer til kornprodukter.

Men så trenger man ikke gjøre alt på en gang. Å kutte litt ned på noe av det som øker betennelse og legge til noe av det som reduserer, kan gi en bedre balanse og stor gevinst i det lange løp.

Det man man bør forsøke å spise litt mindre av er rødt og bearbeidet kjøtt, fete meieriprodukter og sukker. Rødt kjøtt er kjøtt fra storfe, svin, sau og geit. Bearbeidet kjøtt er blandingsprodukter som pølser, kjøttkaker, kjøttdeig, salami og servelat. Skal man først spise rødt kjøtt, så er det bedre å velge rent kjøtt eller karbonadedeig, framfor de andre blandingsproduktene.

Motpolen til rødt, bearbeidet kjøtt er fet fisk. Laks, makrell, ørret og sild er fiskearter med mye omega 3 som reduserer betennelse. Å bytte et middagsmåltid der du vanligvis ville hatt svinekoteletter, kjøttkaker eller pølse med laksefilet eller stekt makrell er suverent! Da spiser du mindre av en matvare som øker betennelse og legger til mat som reduserer betennelse - plutselig er kostholdet mer i balanse.

Også fete meieriprodukter kan øke betennelse - dette er mat med mye mettet fett. Det kan for eksempel være kremfløte, creme fraiche, seterrømme, helmelk og fløteis. Her finnes det en haug av magrere, tilsvarende produkter å velge mellom - så kan man heller velge å bruke de fete i helgene eller ved spesielle anledninger.

 Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Sukker er den siste matvaren revmatikere kan forsøke å være litt forsiktige med, og mange har fått god effekt på plagene sine ved å redusere eller kutte ut sukker. Da snakker vi om godteri, kaker, kjeks, sukkerholdig brus - disse store sukkerbombene. Her gjelder det å tilrettelegge for seg selv, å for eksempel ved å ikke ha fristelser liggende i hus gjennom hele uka. Man kan også finne alternativer når søtsuget dukker opp, som oppkuttet frukt, sukkerfri brus, te, kaffe eller tyggegummi - eller distrahere seg fra søtsuget på andre måter. Det gjelder å gjøre det enklest mulig for seg selv.

Det kan høres kjipt og vanskelig ut å skulle kutte ned på disse matvarene hvis det er noe du er veldig glad i og spiser en del av. Men samtidig er det også da du har mest å hente på å gjøre noen små endringer. Som nevnt, å bytte en kjøttmiddag i uka med fet fisk, redusere på sukkerinntaket midt i uka, og heller velge de magre meieriproduktene enn de fete - da er veldig mye gjort!

Vil du vite mer om hjertevennlig kosthold? Les mine andre innlegg om kosthold ved høyt kolesterol og kosthold ved høyt blodtrykk.