Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

To viktige råd til deg som sliter med revmatisme og betennelsessykdom

Tidligere i år holdt jeg et foredrag for det lokale revmatikerforbundet. Der pratet jeg om hvordan maten kan påvirke de symptomene som følger med en revmatisk sykdom.

For selv om kostholdet ikke kan kurere kronisk sykdom, så kan du oppleve mindre plager og en merkbart bedre hverdag.

Her er to viktige råd:

1. Spis mer av den maten som kan redusere betennelsen i kroppen din

Frukt, grønnsaker og bær, fullkorn, fisk, belgvekster, magre meieriprodukter, nøtter, oliven og frø. Dette er sunne, gode matvarer som kan redusere betennelse, er hjertevennlige og styrker tarmen.

Typisk nok er det også de matvarene mange av oss syns det er vanskelig å spise nok av. Det er ikke alltid vi får til "5 om dagen" av frukt og grønt, fiskemiddag 2-3 ganger i uka og spiser grove kornprodukter istedenfor fine.

Men du trenger ikke gjøre alt på en gang.

Å spise mer av den maten som reduserer betennelse, er et viktig steg på veien. Ofte vil man også automatisk spise mindre av den maten som kan øke betennelse.

  Et nysgjerrig og trivelig publikum . Det kom mange gode spørsmål under foredraget hos Farsund og Lyngdal revmatikerforbund.

Et nysgjerrig og trivelig publikum. Det kom mange gode spørsmål under foredraget hos Farsund og Lyngdal revmatikerforbund.

2. Spis mindre av den maten som kan øke betennelsen i kroppen din

Rødt og bearbeidet kjøtt, fete meieriprodukter og sukker er verstingene når det gjelder betennelse.

Rødt og bearbeidet kjøtt

Rødt kjøtt er kjøttet fra storfe, svin, sau og geit.

Bearbeidet kjøtt er blandingsprodukter som pølser, kjøttkaker, kjøttdeig, salami og servelat.

En av de enkleste måtene å gjøre en positiv endring i kostholdet på, er å bytte en middag med rødt, bearbeidet kjøtt til fet fisk.

Der du vanligvis ville hatt svinekoteletter, kjøttkaker eller pølse, spiser du heller laksefilet, ørret, sild eller makrell. Da spiser du mindre mat som øker betennelse og mer mat som reduserer betennelse.

Det gir et kosthold som er mer i balanse.

Fete meieriprodukter

Også fete meieriprodukter kan øke betennelsen. Dette er melkeprodukter med mye mettet fett.

Kremfløte, crème fraîche, fete oster, seterrømme, helmelk og fløteis er eksempler på dette.

Her finnes det heldigvis en haug av magrere, tilsvarende produkter du kan velge mellom. Velg mager rømme og créme fraîche, cottage cheese, mager ost, matfløte eller lettere kremfløte, yoghurtis, saftis eller sorbet.

  Magre meieriprodukter.  Meieriprodukter er en viktig del av kostholdet vårt, men velg de magre. Foto: Shutterstock

Magre meieriprodukter. Meieriprodukter er en viktig del av kostholdet vårt, men velg de magre. Foto: Shutterstock

Sukker

Mange revmatikere har god effekt av å redusere eller kutte ut sukker.

Dette gjelder spesielt godteri, kaker, kjeks, is, saft og sukkerholdig brus.

Her er det lurt å tilrettelegger for deg selv i størst mulig grad. Det kan du gjøre ved å begrense søtt til helgene, og ikke ha fristelser liggende tilgjengelig i kjøkkenskapet gjennom hele uka.

Det er også lurt å ha alternativer når søtsuget dukker opp. Oppkuttet frukt, sukkerfri brus, te, kaffe eller tyggegummi kan være nok til at søtsuget forsvinner. Eller du kan distrahere deg på andre måter.

Antagelig vil søtsuget nokså fort avta, og du vil fort merke at det ikke kommer like ofte.

Små grep

Det kan være vanskelig å endre matvanene sine.

Spesielt hvis rødt kjøtt, feite meieriprodukter og sukker alle er en viktig del av ditt trivselskosthold. 

Samtidig er det også da du har mest å vinne på og gjøre noen endringer.

Og du trenger ikke gjøre alt på en gang.

Ta en ting av gangen, litt etter litt. Tenk gjennom hva du spiser, finn ut hvor du har mest å gå på og bytt ut noen matvarer med andre.

Fokuser på å spise litt mer fisk, eller litt mer frukt og grønt, velge de magre meieriproduktene eller de grovere kornvarene. Det kan gjøre en stor forskjell i hvordan du føler deg i det daglige og gir deg bedre helse.

Trenger du hjelp til å finne det kostholdet som passer for deg og som gir deg bedre helse? Ta kontakt med meg på skardalernaering@gmail.com/tlf. 977 84 801 eller se Kostholdsveiledning for mer informasjon.

Visste du at enkelte matvarer kan gi betennelsesplager i kort tid etter at du har spist dem? Les mer om hvilke åtte matvarer du som revmatikere kan reagere negativt på.