Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter, driver matvareopplysning og deler tips om kosthold

Åtte matvarer du som revmatiker kan reagere negativt på

Det er mange hensyn å ta når du har en kronisk sykdom. Kostholdet ditt er en av de tingene.

Det du spiser kan være med å gi deg en lettere hverdag som revmatiker og kronisk syk. Det er kostholdet ditt over tid som har mest å si, og det har jeg skrevet om tidligere.

Men det finnes også enkelte matvarer du som revmatiker kan reagere på, på kort sikt.

Det betyr at du kan oppleve forverring i symptomene dine relativt raskt etter at du har spist enkelte matvarer. Kanskje etter en time eller to, samme kveld eller dagen etter.

 Også jordbær kan gi betennelsesreaksjoner hos enkelte. Foto: Pixabay

Også jordbær kan gi betennelsesreaksjoner hos enkelte. Foto: Pixabay

Hvorfor skjer dette?

Som revmatiker med betennelse i kroppen, har du et immunsystem som går på høygir. Det gjør blant annet at stoffet histamin frigis i kroppen din. Dette er igjen med på å utløse betennelsesreaksjoner som smerte, hevelse, varme og stivhet.

Vi finner også histamin eller histaminfremkallende stoffer i enkelte matvarer. Dette kan utløse den samme ubehagelige reaksjonen.

Matvarene du kan reagere på

De åtte matvarene som kan utløse reaksjoner er:

  1. Sitrusfrukt - F.eks. appelsin, sitron, klementin
  2. Tomat - F.eks. tomatsaus, ketchup
  3. Rød paprika
  4. Jordbær
  5. Svinekjøtt - F.eks. koteletter, svinekjøttdeig, svineknoke, kokt skinke, bacon
  6. Røkt kjøtt - F.eks. røkt skinke, hamburgerrygg
  7. Rødvin
  8. Kakao - F.eks. sjokolade

Langt fra alle revmatikere vil reagere på disse matvarene, heldigvis. Og reagerer du på èn, reagerer du ikke nødvendigvis på en annen.

Derfor skal du ikke kutte ut en matvare for å være føre var.

Å kutte ut matvarer du liker uten å være sikker på at det gir deg plager, er med på å begrense kostholdet ditt unødvendig. Er du egentlig villig til å ofre sjokolade eller jordbær uten å være helt sikker på at det er der problemet ligger? Jeg er i hvert fall ikke det!

Så hva gjør du?

 Sitron og sjokolade kan gi plager hvis mengdene blir for store. Foto: Pixabay

Sitron og sjokolade kan gi plager hvis mengdene blir for store. Foto: Pixabay

Slik går du fram

Det du kan gjøre, er å være litt ekstra obs de dagene du føler deg verre uten noen opplagt grunn.

Tenk gjennom hva du har spist de siste par dagene. Hvis noen av de åtte matvarene peker seg ut, så kan det være grunnen.

Her kan det være til hjelp å føre en matdagbok, der du skriver ned alt du spiser, med klokkeslett. Notér også ned symptomene dine. Se om du finner noen sammenheng mellom hva du spiser og når du har plager.

Hvis du tror du reagerer på noe, så ta et opphold fra den matvaren noen dager.

Når kroppen føles bedre kan du prøve samme matvare igjen. Kanskje finner du ut at du ikke reagerer på matvaren likevel.

Men hvis du fremdeles får ubehag, så prøv deg fram med ulike mengder. Antagelig vil du kunne spise noe av matvaren uten å merke forverring av symptomene.

Eksempelvis kan du oppleve å få mer smerter i kroppen første døgnet etter du har spist en god porsjon pizza med tomatsaus.

Kanskje kunne du unngått dette ved å spise halvparten så mye pizza. Antagelig ville du heller ikke reagert på tomat om det var mindre konsentrerte mengder, for eksempel fersk tomat blandet i en grønn salat.

Det samme gjelder de andre matvarene. Mengden vil ha mye å si.

Så ikke kutt ut matvarer uten grunn. Vi tåler ulike mengder, og kanskje er du så heldig at du ikke reagerer på noe av dette. Det er likevel fint å være klar over at disse matvarene kan være et problem for noen.
 

Trenger du hjelp med kostholdet ditt? Ta kontakt med meg på skardalernaering@gmail.com/tlf. 977 84 801 eller se Kostholdsveiledning for mer informasjon.