Kosthold og helse

 

Kosthold og helse

Under følger en oversikt over de litt mer utfyllende artiklene om kosthold og helse på skardalernaering.no.

 
 
jelly-beans-web-2.jpg
 
jordbær+pixabay.jpeg
 
vekt eple målebånd
 
melk-web.jpg

3 grunner til at du får søtsug, og hvordan unngå det

Søtsug er noe de fleste har kjent på, og som mange syns er plagsomt og vanskelig å stå imot.

Så hva er de vanligste grunnene til at søtsuget kommer, og hva kan du gjøre for å unngå det?


Åtte matvarer du som revmatiker kan reagere negativt på

Det du spiser kan være med å gi deg en lettere hverdag som revmatiker og kronisk syk. Det er kostholdet ditt over tid som har mest å si.

Men det finnes også enkelte matvarer du som revmatiker kan reagere på, på kort sikt.

Derfor skal du ikke slanke deg

Noen bør gå ned i vekt for helsa sin del. Men det gjelder ikke alle med noen kilo for mye.

Det er stor forskjell på litt overvekt og helsefarlig fedme. 

Som litt overvektig, frisk og uten tegn til livsstilssykdom, så har du ikke behov for å slanke deg.

 

Er du en av de som ikke får i seg nok melk og melkeprodukter?

"3 om dagen" heter det at vi trenger av melk og melkeprodukter.

Dette tilsvarer for eksempel et glass melk, en brødskive med ost og et beger med yoghurt i løpet av en dag.

Melkeprodukter anbefales ikke for at Tine eller Q-meieriene skal tjene mer penger. Men for at du og jeg skal få i oss de viktige stoffene som melkeprodukter inneholder.

 
havrebrøddeig.jpg

Spiser du ikke kornvarer? Dette må du huske på

Er svaret på spørsmålet i overskriften nei? Da er det et par ting du bør passe litt ekstra på i kostholdet ditt.

Grunnene bak å ikke spise en matvare, kan være flere. For eksempel allergi, intoleranse eller smak og konsistens.

Uansett grunn; Når du kutter ut en matvare, så går du glipp av næringsstoffene i den matvaren.

 
foredrag-rev-2-2.jpg

To viktige råd til deg som sliter med revmatisme og betennelsessykdom

Tidligere i vår holdt jeg et foredrag for det lokale revmatikerforbundet.
Der pratet jeg om hvordan maten kan påvirke de symptomene som følger med en revmatisk sykdom.

Selv om ikke kostholdet ikke kan kurere kronisk sykdom, så kan man oppleve mindre plager og en merkbart bedre hverdag. Her er to viktige råd på veien.

 
Brødskalaen.jpg

Hva er forskjellen på fint og grovt brød?

Med brødskalaen har det blitt enklere å se forskjell på grovt og fint brød i butikken.

De fleste vet at det anbefales å velge grovt brød framfor fint, men hva er egentlig forskjellen, og hvorfor bør du velge det ene foran det andre?

 
kjøttdeig og karbdeig tabell 5.jpg

Hva er forskjellen på kjøttdeig og karbonadedeig?

Kjøttdeig og karbonadedeig ser temmelig like ut der de ligger ved siden av hverandre i kjøledisken.

Og de er nokså like også - begge inneholder kun oppmalt storfekjøtt, kanskje med unntak av litt tilsatt vann og salt hos enkelte produsenter.

Den største forskjellen ligger i behandlingen av kjøttet, og hvor mye fett som blir beholdt eller ikke beholdt i det ferdige produktet. Det er dette som har mest å si for hvor sunt eller ikke produktet er.

 
valnøtter

10 tips til hvordan du kan spise kolesterolet ditt nedover

Høyt kolesterol er en risikofaktor for hjertesykdom der kostholdet har mye å si.

Ved å gjøre noen enkle endringer i kostholdet ditt kan du unngå eller redusere det høye kolesterolet.

Det viktig å bli klar over hva som bidrar til høyt kolesterol i det du spiser. Vet du det, så kan du begrense de matvarene som er problematiske for deg.

 
blodtrykk

9 tips til hvordan du kan få lavere blodtrykk med riktig kosthold

Du kan gjøre mye for å forebygge hjerte- og karsykdom, spesielt ved hjelp av kostholdet. 

Mange har økt risiko for hjertesykdom, og endringer i kostholdet kan ha god effekt uten at endringene nødvendigvis må være så store.

Hva i kostholdet ditt er det som kan gjøre blodtrykket for høyt, og hva kan du gjøre med det?